Komunikacja interpersonalna jest zjawiskiem towarzyszącym nam od początku naszego życia, aż do jego końca. Ale czy tak naprawdę posiadamy umiejętności niezbędne do komunikowania się w sposób skuteczny - tak żeby ludzie rozumieli nasze intencje? Czasem mówimy, tłumaczymy, prosimy, a wszystko odbierane jest na wspak. Czasem nam tłumaczą, a my interpretujemy po swojemu i zadajemy sobie pytanie: co tu jest nie tak? I zostajemy z poczuciem niezrozumienia... Problemy się piętrzą, a nam jest coraz gorzej. Wychodzi na to, że skuteczna komunikacja to bardzo ważna umiejętność, której warto się nauczyć i wdrożyć do swojego życia.
PROGRAM SZKOLENIA
- Elementy procesu komunikacji: nadawca, odbiorca, informacja.
- Komunikacja werbalna czyli co mówić i jak mówić.
- Komunikacja niewerbalna (gesty, postawa, głos) – co jest w niej ważnego dla drugiego człowieka? Co stosować, a czego unikać?
- Strefy człowieka - ważna rzecz.
- Błędy pojawiające się podczas komunikacji: słuchanie i pseudosłuchanie.
- Bariery komunikacyjne: udzielanie rad, osądzanie itp.
- Aktywne słuchanie – technika parafrazy, która pozwala zrozumieć drugiego człowieka.
- Jak dać Informację zwrotną: pozytywną, negatywną.